Lindiwe! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Lindiwe! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Lindiwe!

Blijf op de hoogte en volg Marinte

09 Maart 2013 | Zambia, Chipata

Hallo Allemaal!
Daar was ik weer met mijn verhalen!
Even een overzichtje van wat ik de laatste week zo ongeveer gedaan heb! Veel plezier met lezen en ik ben benieuwd naar jullie reacties! Het is namelijk echt super leuk om alle reacties te lezen!!

Ow en voor diegene die zich afvragen wat Lindiwe is.. Dat is mijn Zambiaanse naam die ik gekregen heb van een man die bij ons een workshop kwam doen. Wat het precies betekend, geen idee. Het lijkt op: wachten op iets of iemand... (dus leek me wel toepasselijk)

Zondag 03-03-2013
Vanochtend zijn we naar Mary Mother of God geweest. Dit is een arm plaatsje bij Chipata. De weg ernaartoe was al een heel avontuur. Achterin de pick-up, over zand- en hobbelwegen, nou dat was echt niet gezond. Er zaten super veel gaten in de weg en de auto reed helemaal scheef, doordat de weg nogal scheef was. Het uitzicht was super mooi met alle bergen/heuvels. We gingen een stukje de berg op, daar was het uitzicht echt heel erg mooi. Hierna schoven we aan bij de kerkdienst die in het kerkje bij de heuvels bezig was. Er werd heel veel gezongen door het koor. Helaas kon ik niets van de dienst verstaan, het werd in de lokale taal gegeven. De kerkdienst duurde anderhalf uur. Het koor zingt echt heel erg mooi. Aan het einde van de dienst moesten we ons allemaal voorstellen. We moesten vertellen wie we waren en wat we deden. Na de kerkdienst kregen we in the office een maaltijd. We konden aardappels met saus, rijst, nsjima, kip en nog wat groenten eten. Het was echt super lekker! ’s Middags ben ik nog even met Marnou naar internet geweest. Hier heb ik nog even met Rianne geskypt, echt heel erg leuk!

Maandag 04-03-2013
Vanochtend heb ik met Myrdhin en Lisa hardgelopen. Na een klein stukje hardgelopen te hebben, liepen we een klein stukje de berg op. Het pad leek eerst dood te lopen, maar we gingen steeds verder richting de bergen. Tot we bij een leegstaand meertje kwamen, of iets wat er op leek. Het pad bleef maar rechtdoor lopen en het leek er niet op dat we een keer af konden slaan, zodat we een rondje konden lopen. Daarom zijn we terug gegaan en hebben de terugweg wel hard gelopen. Na het hardlopen zijn Marnou, Janine en ik bezig geweest om onze les voor woensdag voor te bereiden.

Dinsdag 05-03-2013
Vandaag is Mylène jarig, gefeliciteerd!
Janine, Marnou en ik zijn vanmorgen naar HBC geweest om te kijken of Father Japhet er was, helaas was hij er niet. Hierna ben ik bezig geweest met het maken van de poster voor onze les.
’s Middags wilde ik pinnen, maar mijn pinpas kwam niet meer uit de automaat. Nadat ik mijn paspoort had opgehaald, was ik nog net op tijd binnen en kreeg ik mijn pinpas terug. Hierna heb ik nog boodschappen gedaan met Marnou en Eva.

Woensdag 06-03-2013
Vanmorgen hebben Janine, Marnou en ik onze eerste workshop gegeven aan de caregivers van HBC. Ik was bang dat er bijna geen mensen op zouden komen dagen en dat de tolk, Anna Makungu, niet zal komen. Al snel kwamen de eerste caregivers binnendruppelen en gelukkig was Anna er ook. Uiteindelijk konden we rond half 10 beginnen met onze workshop (een half uur te laat dus). Anna vertaalde alles voor ons, omdat de meeste caregivers bijna geen Engels kunnen. Sommige caregivers waren al druk met het overschrijven van onze poster, voordat wij begonnen. De caregivers zeiden dat
Hierna zijn we naar father Japhet geweest, om te vragen wanneer we met hem meekunnen naar de verschillende ziekenhuizen. Volgende week gaan we een workshop geven over HIV/aids.
We hebben onze eerste workshop gevierd met een lekkere pizza en een heerlijk softijsje met karamel (mijn eerste pizza en softijsje in Zambia).

Donderdag 07-03-2013
Mam, Pap: Gefeliciteerd met jullie 28e trouwdag! Tiny: Gefeliciteerd met je 50e verjaardag, wat een mijlpaal! Maak er een leuk feest van!
Vanochtend heb ik samen met Myrdhin, Lisa en Nadja hardgelopen. Hierna hebben we eerst een evaluatie gehad met de projecteigenaar. Marnou, Janine en ik zijn daarna nog even naar Cheshire home geweest, om te checken of de les van morgen door kan gaan. Het blijkt dat het morgen women’s day is en dat er waarschijnlijk geen workers zijn. We hebben in overleg met Sister Doreen besloten dat we de les verschuiven naar woensdagmiddag. Hierna hebben we ons geïntroduceerd bij de workers, er waren 4 workers aanwezig. Ze reageerden niet echt enthousiast, waardoor ik het gevoel kreeg dat wij de lessen meer geven, omdat wij het willen, dan dat zij het zelf ook willen. Het is bij dit project denk ik heel belangrijk om vertrouwen te winnen van de workers. Bij Cheshire home hebben we ook nog even gespeeld met de kinderen. ’s Middags ben ik vast begonnen met het voorbereiden van de les.

Vrijdag 08-03-2013
Na het ontbijt zijn we naar Chipata gegaan, het is namelijk women’s day en het blijkt dat het een groot feest is hier. Nou dat hebben we geweten! In het begin leek het heel erg rustig en saai, gelukkig zijn we gebleven. Er was een zanger die heel grappig en uitbundig aan het dansen was. Hierna kwam er een orkestje en allemaal majorettes er achteraan. Deze werden gevolgd door allemaal groepen vrouwen achter elkaar op het veld. Het was echt mega druk en super indrukwekkend dat er zoveel vrouwen samen waren! Ze zagen er op dat moment zo gelukkig uit allemaal!
Ondertussen kwamen een paar vrouwen naar ons toe en vroegen of we met hen wilden voetballen, Lisa, Nadja, Marnou en ik wilden wel meedoen. Er werd door verschillende groepen gedanst, erg leuk om te zien!
Toen we, na een hapje eten, terug liepen naar het feest, wilden de voetballers net richting het stadion gaan om daar te voetballen (wist ik veel dat we in het stadion gingen voetballen). Ik had zo het gevoel dat we dik ingemaakt zouden worden en dat wij de slechtste zouden zijn, maar toch maar met hen meegegaan, achter in een overvolle pick-up. Het stadion lag tussen de bergen, de omgeving was echt super mooi! Het stadion zelf stelde niet zoveel voor. Aan twee kanten van het stadion stonden tribunes, één overdekt en één pal in de zon!
Het bleek dat we een echte wedstrijd gingen spelen (gelukkig maar 1). Helaas mocht ik pas de tweede helft voetballen. Mijn eerste actie was een schot op het goal (jaja, ik liep gewoon een Zambiaan er uit!). Helaas was het mis… Na een mooie assist van Lisa heb ik gewoon gescoord!! (Jaja Dames 1, misschien moet ik toch maar aanvaller worden volgend seizoen):P
Iedereen ging helemaal uit hun dak en iedereen riep ‘Mzungu mzungu’ echt keihard! Zelfs de tegenpartij gaf mij complimenten voor mijn mooie goal! Dat was echt een super gaaf moment!
Helaas was dit ook het enige goal dat werd gemaakt door ons team en hebben we met 6-1 verloren.
Het was echt een potje F-voetbal, met z’n allen op de bal, niemand speelt over, maar echt super om mee te maken!
Op de blote voeten (terwijl de tegenpartij allemaal schoenen aanhadden), tussen de bergen, in Zambia, aan het voetballen! En we werden ook nog is uitgenodigd om volgende week vrijdag met hen mee te trainen! Ik ben benieuwd… ’s Avonds zijn we voor het eerst wezen stappen bij een discotheek in de buurt. Dit was erg gezellig! Heel veel mensen wilden met ons dansen, zowel mannen als vrouwen. Het was erg leuk om te zien dat iedereen helemaal los ging!

Groetjes,
Marinte


  • 09 Maart 2013 - 15:36

    Suzanne:

    Super leuk om dit allemaal te lezen meid!
    Wouw, wat maken jullie in de eerste maand gelijk al veel mee!
    Veel feestjes in jullie periode merk ik wel. Leuk hoor! Geniet ervan met z'n allen!

    Liefs,
    Suzanne

  • 09 Maart 2013 - 15:42

    Anouk:

    Tjonge wat een belevenissen tog weer!! En wat een mooie naam! Hihi wel beetje moeilijk uit te spreken en te onthouden hoor! Dan is Marinte wel un stuk makkelijker; )! Hoe vond je t les geven?
    En smaakte de pizza en je softijsje? Ondertussen willen ze hier weer sneeuw en -5 hebben vanaf morgen! Oef jaloers op jouw moooie weertje!! Hihi!
    Veel plezier he meis! Dikke knuffel uit ons kikkerlandje! Xx

  • 09 Maart 2013 - 15:53

    Anne Vd Kuilen:

    Waauw! wat maak je allemaal weer leuke dingen mee, een leuke ervaring lijkt me! :)
    Echt leuk om 't allemaal te lezen, Geniet ervan!

    xxx
    Anne

  • 09 Maart 2013 - 18:28

    Dea:

    Lieve Marinte,
    We hebben elkaar vandaag gesproken via Skype en dat was zo fijn. Je ziet er zo goed uit. Je krijgt zoveel nieuwe indrukken. Fijn dat je dit met ons deelt met je verhalen en foto's. En dat ze in Zambia softijs hebben en nog wel met je favoriete karamelsaus. Ongelofelijk!! Lindiwe is wel een bijzondere naam. Als je in de gelegenheid bent probeer er dan achter te komen wat het precies betekend. Leer je de mensen ook jou naam Marinte zeggen? Als ik je hoor over bergen, dan word ik wel een beetje jaloers. Super knap dat je gescoord hebt met voetballen. Vast een hele ervaring om daar in het stadion op blote voeten te voetballen. Lijkt me ook wel gezellig om een vrouwendag in Nederland in te voeren. Meid blijf lekker genieten.
    liefs, mama

  • 09 Maart 2013 - 19:35

    Ilse Blaauw:

    Leuk om te lezen Marinte, je hebt al veel meegemaakt!
    Ook sportief met je hardlopen!
    Ben wel jaloers op de lekkere temperatuur daar!
    Ook leuk dat jullie daar les geven, is vast best wel lastig denk ik maar wel interessant!

    Veel plezier daar en geniet ervan!

    Liefs, Ilse

  • 09 Maart 2013 - 20:44

    Ida:

    Ha Marinte,

    Gaaf om te lezen! Mzungu betekent witte, zo noemen ze in Kenia blanke mensen :-) brings back memorie voor mij dan. Swahili :-).
    Ben benieuwd wat je volgende week brengt! Gefeliciteerd met het 28 jarig huwelijk van je ouders :-).

    Liefs!

  • 10 Maart 2013 - 10:20

    Brigit:

    Hee Marinte!

    Wat leuk om al je verhalen te lezen en de foto's te zien!
    Succes met de workshops / lessen!

    Liefs, Brigit.

  • 10 Maart 2013 - 14:39

    Mylène:

    hoiii marinte,

    dankje wel voor je felicitatie en super leuk om te lezen wat jij allemaal mee maakt.
    en je hebt ook echt gave foto's.
    veel succes nog.

    groetjes van leonie, chantal, peter en ingrid en mij

    xxx






  • 11 Maart 2013 - 09:40

    Tonnie:

    Hé Marinte

    Wat ontzettend leuk om jou verhalen en belevenissen te lezen. Al die aparte namen en gewoontes daar in het land lijkt me heel spannend. En als je terug bent in Nederland en je weet niet meer wat je wil doen kun je wel voelbalster worden. Wat leuk dat je gescoord hebt super. Verder veel plezier daar en zo te lezen geniet je erg. Dag Marinte tot het volgend verslag.
    O, ja nog een" nieuwtje" wij krijgen een kleinzoon, leuk hoor om dat mee te maken na twee kleindochters.

    Nu veel groeten van Tonnie en Ad

  • 11 Maart 2013 - 10:39

    Yvonne Doorn:

    Hallo Marinte erg leuk om je reis verslag te lezen.
    Ik wens je daar nopg een erg leerzame periode geniet er van.

  • 12 Maart 2013 - 10:34

    Eva Noort:

    Een Marinte die helemaal los gaat, dat lijkt me leuk om te zien! Jammer dat ik er niet bij was :)
    groetjes,
    Eva

  • 13 Maart 2013 - 20:01

    Jennifer Drost:

    Hee Marinte!

    Zo te lezen vermaak je je wel in het warme Zambia! Leuk om te lezen allemaal. Ik hoop dat de workers snel bijdraaien en ze wel enthousiast worden over jullie project :)
    Super gaaf ook dat je in het stadion gevoetbalt hebt! En Dave zegt het altijd al he, het beste schot van het team dat zeggen ze daar nu vast ook ;)

    Geniet er van en tot het volgende verslag!

    Liefs Jenn

  • 15 Maart 2013 - 20:01

    Leonie Veldhuis:

    Hoi Marinte,

    Hoe is het bij jou. Wat maak je een leuke foto's. Je ziet wel veel he? Hebben de kinderen ook speelgoed net als wij.

    kusjes je nichtje Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinte

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 41676

Voorgaande reizen:

17 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Zambia!!

Landen bezocht: