Twatotela (= Thanks) - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Twatotela (= Thanks) - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Twatotela (= Thanks)

Blijf op de hoogte en volg Marinte

09 Juni 2013 | Zambia, Chipata

Hallo Allemaal,

Hier dan mijn laatste blog vanuit het mooie, zonnige Zambia. Zoals de meesten van jullie wel zullen weten ben ik 18 juni weer back in Holland! Dinsdag gaan we met de hele groep naar Lake Malawi voor onze laatste vakantie en 17 juni vliegen we weer terug. Voor de vroege vogels onder ons, ik land om 5.40 uur op schiphol, dus als je zin hebt om vroeg je bed uit te gaan voor mij, je bent van harte welkom!;)
Helaas kan ik nog maar een paar foto's toevoegen, dus de rest kun je bij mij thuis komen kijken!

De afgelopen weken is er weer van alles gebeurd. Ik ben vooral veel bezig geweest met het afronden van alle projecten, het maken van verslagen en afscheid nemen van iedereen. Maar naast heel druk te zijn geweest heb ik ook nog een paar heeele leuke dingen gemaakt. Nsima maken, evaluatie met mr. Mvula, ziekenhuis bezoekje, ceremonie sisters, uit eten, safari en Chiziro.

Woensdag 29-05-2013
Vanochtend om 5 uur opgestaan, want om 6 uur gingen we met de bus richting Lumezi hospital. Uiteindelijk vertrok het minibusje om 7 uur. Hier werden we opgehaald door de driver van de sisters. We mochten in het guesthouse van de sisters slapen. Eén van de sisters heeft ons het hele ziekenhuis laten zien. Röntgenafdeling, laboratorium, apotheek, kinderafdeling, mannenafdeling, vrouwenafdeling, verloskamer, kraamafdeling en OPD. Na de rondleiding zijn we terug gegaan naar het laboratorium. Hier werd bloed onderzocht op CD4 cellen. Hieraan kan men zien of iemand HIV besmet is of niet. Hierna heerlijk uitgebreid geluncht bij de sisters. Ze blijven maar vragen of je nog meer eten wilt. Na de lunch zijn we naar de Nederlandse arts en haar man, Laura en Geert, geweest.
Hier gezellig gekletst en Laura zal ons bellen als er een operatie was. Zij is de enige arts in het ziekenhuis en moet dan ook alle operaties doen. ’s Middags nog wat rondgelopen in Lumezi, langs een miniriviertje, de school, het voetbalveld en de markt. ’s Avonds weer heel uitgebreid gegeten en naar de club in de buurt geweest.
Donderdag 30-05-2013
Vanochtend begon onze dag met de overdracht van de nachtdienst. Al het personeel zat in een grote ruimte en nadat iedereen zich voorgesteld had werd de overdracht gedaan door de nachtdienst. De Overdracht werd geopend door een gebed en gezang. De overdracht was bijna onverstaanbaar, zo snel en onduidelijk was het. Na de overdracht hebben we met dokter Laura visite gelopen. We begonnen op de kinderafdeling. Wij moesten gewoon wachten op de verpleegkundige, in plaats van dat de verpleegkundige op de arts moest wachten. Er lagen vooral kindjes met malaria en dehydratie. Er was een baby met een heel groot abces van de schouder tot aan de kont. Gelukkig was het abces minder geworden en was nu nog de halve zij ongeveer. De papieren dossiers werden uitgedeeld door de verpleegkundige. Ze riep per naam de moeders naar de moeders verzorgen de kinderen namelijk. Daarna ging de dokter langs alle kindjes om te vragen hoe het ging, of ze aten en dronken en of ze koorts hebben. Twee keer per dag wordt de temperatuur opgemeten, de rest van de controles worden niet gedaan. Daarna gingen we naar de mannenafdeling hier lagen mannen met een verbrande voet, lepra, gebroken arm, gebroken been en nog iemand met verbrandingen en malaria. Hierna gingen we naar de vrouwenafdeling. Hier lag een vrouw die in de buik geslagen was door haar man, terwijl ze zwanger was. Hierdoor had ze pijn in haar buik. Ook was er een vrouw die veel vaginale bloedingen heeft. Daarnaast was er een vrouw met baarmoederhalskanker. Dit blijkt heel veel voor te komen. Deze vrouw was terminaal. Tevens was er een vrouw met een SOA. Zij mocht niet naar huis voordat de man getest werd. Hierna zijn we naar de verloskunde afdeling geweest. Hier was NET een baby geboren, de navelstreng zat er nog aan. Er waren allemaal vrouwen bij die in de dorpen bevallingen doen en nu meekwamen met de vrouw, om te helpen. Het was super mooi om te zien. Daarna gingen we naar de kraamafdeling. Hier was een meisje van 17 jaar die een baby had van 1,2 kilo. Deze was heel klein en leek nog net een foetus. Deze kindjes hebben een hele lage overlevingskans hier. Verder was er nog een vrouw met een keizersnede. Het was vooral interessant om alle symptomen te herkennen. We hebben nu zoveel lessen gegeven en nu zien we de symptomen in het echt, bijvoorbeeld van malaria. Na de visite hebben we de OK gezien. Ze hadden een grote en kleine OK. Dit zag er allemaal super hygiënisch uit. Hierna hebben we nog wat gedronken en bij een voetbaltoernooi gekeken.

Vrijdag 31-05-2013
Vanochtend zijn we met bijna de hele groep naar de ceremonie van twee sisters geweest. Er waren namelijk twee vrouwen die sister werden. Het was een feestelijk gebeuren. Het leek een beetje op een kerkdienst. Er werd veel gezongen en gedanst. Ook werden er verschillende stukken uit de Bijbel voorgelezen en moesten de sisters een gelofte afleggen. Na de ceremonie werden we uitgenodigd om met ons allen te komen eten bij het sistershouse. Hierna zijn we naar Cheshire home gegaan om te praten met Sister Doreen en Sister Petronella. ’s Avonds zijn we met de hele groep naar Mamarula gegaan. Dit is een camping iets buiten Chipata. De heenweg zaten we met 7 personen in een taxi, kan allemaal hier! Het was super gezellig en naast het eten hebben we ook nog karaoke gedaan!

Zaterdag 01-06-2013
Vanochtend was het zover, een lekker weekendje op safari. We werden opgehaald door een minibusje waar we precies met ons twaalven in pasten. We waren nog niet weg of hij moest al benzine halen, omdat hij het tankstation niet kon bereiken. Na een ritje van 2 uur met veel gezing en geschreeuw waren we aangekomen bij track and trail. Dit is het verblijf waar we de komende 3 dagen verblijven. Het verblijf zag er prima uit. De tenten/huisjes stonden aan de rivier waar heel veel nijlpaarden en krokodillen in zitten. Het park ligt wat hoger, waardoor we overdag geen last hadden van nijlpaarden en krokodillen. Daarnaast hadden ze een zwembad wat heel hoog ligt met uitzicht op de rivier. Hier zijn we na aankomst gelijk ingesprongen, omdat onze huisjes nog niet klaar waren. Na onze spullen gedumpt te hebben kregen we een lunch, nou en wat voor één! Na de lunch heb ik de hele middag bij het zwembad gelegen. ’s Avonds gingen we barbecueën. Dit was ook super lekker, heerlijk vlees. Na de barbecue hebben we gezellig bij het kampvuur gezeten.
Zondag 02-06-2013
Vanochtend zijn we met ons allen op safari gewest. Het was een super mooie safari. Het park was mooier dan in Botswana, veel uitgestrekter. Helaas waren er veel minder dieren dan in Botswana. We hebben olifanten, een giraffe, zebra’s, nijlpaarden, krokodillen, impala’s, poekoeks, waterbokken, buffels, zwijntjes, adelaar, visarenden, kraanvogels, apen en andere vogels gezien. Na de safari weer even in de zon gelegen en om 4.00 uur gingen we weer op safari. Dit keer gingen we vooral op zoek naar de nachtdieren. We zagen voor de zonsopgang twee luipaarden die op (een soort) parelhoenders aan het jagen waren. Ze liepen heel dicht bij onze auto, het was echt gaaf om ze te zien. Daarna hebben we de zonsopgang gekeken. Al gauw was het donker en scheen de tweede gids met een schijnwerper en gingen we opzoek naar ogen van nachtdieren. We zagen vooral veel impala’s. Verder zagen we nog olifanten, een giraffe en nijlpaarden. Daarnaast hebben we een luipaard zien jagen. Hij sloop in de loopgraven en wilde impala’s aanvallen. Helaas deed hij dit uiteindelijk niet, maar het was wel super mooi om te zien. Ook hebben we twee soorten kleine luipaarden gezien. Simba’s en sivetten. Deze leken een beetje op wasberen met een gestippelde huid en een gestreepte staart. Ook hebben we nog stekelvarkens gezien, die waren ene stuk groter dan ik dacht. Na de safari weer heerlijk gegeten en nog even bij het kampvuur gezeten!
Maandag 03-06-2013
Vandaag heerlijk bij het zwembad gelegen en vanmiddag zijn we terug gegaan richting Chipata. Onderweg nog even gestopt bij tribal textieles. Hier maakten ze alles van textiel.

Vrijdag 07-06-2013
Vanochtend ben ik met Janine en Tom naar de school of hope, Chiziro geweest. Alle kinderen kwamen op ons afstromen. We hebben hier met de kinderen gespeeld en ik had voetbalshirts van SP Teuge uitgedeeld, dus daar moest ik natuurlijk nog even een foto van maken! De kinderen liepen steeds achter ons aan en als we hen een ballon gaven, renden ze er allemaal achter aan als of hun leven er van af hing. De terugweg kwamen we een pick up met maïs tegen, we konden gelukkig meerijden! ‘s Middags in de zon gelegen en eindevaluatie met mr. Mvula gehad. Hij was in ieder geval tevreden over ons. Net als onze projecteigenaren. ’s Avonds zijn we wezen stappen, dit was weer erg gezellig.

Zaterdag 08-06-2013
Vanochtend met Janine, Rianne en Marnou over alle markten gelopen, voor de laatste keer.
’s Middags met Janine en Marnou naar een barbecue geweest van twee jongens die we gister in East point hadden ontmoet. Hier heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad!

Verder heb ik nog leren nsima maken met Marnou en Janine samen. De dochter van mr. Mvula kwam ons dit leren, dus nu kan ik het thuis ook maken!!

Het was echt een super tijd hier en ik had het nooit willen missen! Nu mijn koffers inpakken, schoonmaken en dan een weekje vakantie! Bedankt voor al jullie kaartjes en berichtjes!!

Groetjes,

Marinte

• 09 Juni 2013 - 15:08

Anouk:

Yeeaah nog un weekje!! Tot volgende week chick!
    Geniet van je laatste week en van je vakantie!!
    Xxx

• 09 Juni 2013 - 19:53

Anja Huis In T Veld:

Lieve Marinte
    We zijn nu dagen aan het aftellen nu kom je heel snel weer terug.Wat heb je veeeel meegemaakt en een hele ervaring rijker!! Geniet de laatste week van je vakantie en tot 18 juni. Groetjes en kus van ons allemaal je schoonfamilie.

• 09 Juni 2013 - 21:17

Dea:

Lieve Marinte,

Je hebt een indruk hoe het in Zuid-Afrika is en komt met een rugzak vol ervaring terug.
    Geniet van je laatste vakantie!!!
    Ik tel de dagen al weken geleden af en ben blij als je op Nederlandse bodem staat.
    Dikke knuffel van ons allemaal!

• 10 Juni 2013 - 13:48

Ria:

Hoi Marinte.

Geniet nog van je laatste week, en we zien je weer in Nederland.

Groetjes, Benno, Ria, Kevin, Jurgen.

• 10 Juni 2013 - 17:29

Eva Noort:

Hai Marinte,
    Hele goede laatste dagen gewenst en een veilige reis terug!
    groetjes,
    Eva

• 11 Juni 2013 - 21:29

Tonnie:

Dag Marinte

Wat een leuke boeiende ervaringen heb je opgedaan in Zambia. We zijn erg benieuwd.
    Wij wensen jou en al de meiden een goede vluht en we horen van elkaar.

Tot gauw Ad en Tonnie