Chimchim - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Chimchim - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Chimchim

Blijf op de hoogte en volg Marinte

08 Mei 2013 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,
Na een druk week, eindelijk klaar voor de vakantie. De afgelopen week weer van alles meegemaakt en natuurlijk de laatste Koninginnedag uitgebreid gevierd. Hopelijk lezen jullie mijn verslag weer met veel plezier!!

Maandag 29-04-2013
Vanmorgen eerst op pad geweest met Janine. We zijn naar mr. Mvula geweest (onze projecteigenaar) om te vragen wanneer we naar Caritas gaan met ons allen. Daarna naar HBC geweest. Hier hebben we Father Japhet niet kunnen spreken, maar sister Margareht wel. Wij hebben met haar ons project geëvalueerd en ze had veel positieve verhalen gehoord. Hierna zijn we naar CH geweest om onze les te printen. Ook hier was de sister erg positief over ons en ze zei dat de workers erg enthousiast waren over onze lessen. Hierna weer terug gegaan naar Father Japhet, hij was inmiddels ook in het kantoor aanwezig. Het was maar goed dat we even langs gingen, want hij had nog niet alles geregeld voor de mission hospitals. Hierna heb ik boodschappen gedaan en hebben we les gegeven bij Cheshire home over eerste hulp. Dit was weer een erg leuke les waar weer 6 workers aanwezig waren. Aan het einde van de middag weer sportief gedaan door te gaan hardlopen.

Dinsdag 30-04-2013
Vanochtend hadden we een afspraak met Grace, een coördinator van de caregivers van HBC. We hadden afgesproken om de priester te ontmoeten en de protocollen te bekijken. Toen we daar aankwamen hadden we elkaar verkeerd begrepen. Ze wist namelijk helemaal niet wat protocollen waren en dacht dat het met de priester te maken had. De priester was ook niet in Chipata, dus het ging niet door. Er was wel een soort werkmap, maar de persoon die daarover ging was er niet. We moeten dit volgende week woensdag met de les even vragen. Hierna zijn we naar Mr. Mvula geweest om te vragen of hij al wat van Father Vincent had gehoord. Hij was hem vergeten te bellen en belde hem meteen toen wij er waren. We kunnen niet eerder dan volgende week woensdag langs, omdat het morgen de dag van de arbeid is, donderdag en vrijdag zijn wij naar Kalichero en maandag en dinsdag kon Father Vincent niet. Hierna hebben we Annie Makungu (de tolk van HBC) gebeld of we vandaag met haar meekunnen kijken in het General Hospital. We konden vanmiddag wel met haar mee. Hierna ben ik met Janine en Marnou naar internet gegaan om de laatste les te maken. Hier hebben we ook het aftreden van Koningin Beatrix live gevolgd op youtube. Hij stoorde steeds en bleef steeds haken, maar ging wel verder waar wij waren gebleven. Als ik opnieuw op live drukte ging die een paar minuten verder, want we liepen steeds achter… Altijd leuk om dit toch mee te kunnen maken ondanks dat we in Zambia zitten!
Toen we weg wilden gaan naar het General Hospital belde Annie dat het niet door kon gaan. Dus hopelijk kunnen we volgende week met haar mee. Ik heb boodschappen gedaan met Rianne en Janine voor Koninginnedag. Toen we in de spar waren kwam er een medewerker naar ons toe, want hij had gehoord dat Eva’s ouders bij ons kwamen eten. We kregen 100 kwacha (zo’n 15 euro) om vlees te kopen. Hij had vlees voor ons besteld en het bleek uiteindelijk meer dan 200 kwacha te zijn. Maar hij heeft gewoon alles betaald!! Echt super lief en wat was het vlees lekker zeg! Eindelijk een keer een ECHT stuk vlees, steak.
Vandaag zijn alle vakantiegangers uit Mozambique weer terug gekomen, behalve Karlien en Myrdhin. Karlien haar paspoorten zijn namelijk gestolen en zij moet nu eerst een noodpaspoort hebben om Zambia in te mogen. Daarom vieren wij morgen Koninginnedag. Hopelijk zijn Karlien en Myrdhin ook snel weer terug…

Woensdag 01-05-2013
Vandaag is het de dag van de arbeid en dit is hier ook een nationale feestdag, dus iedereen is vrij vandaag!
Na alle voorbereidingen van het Oranjecomité, Rianne, Janine en ik, is de grote dag aangebroken! We vieren de laatste Koninginnedag van koningin Beatrix! Het Oranjecomité stond om 8 uur naast het bed om de spelletjes klaar te zetten. We hebben heel veel Hollandse spelletjes gedaan en het was echt super gezellig. Iedereen was hartstikke fanatiek en deed leuk mee! Tussen de middag gezellig met ons allen hamburgers gegeten en ’s avonds pizza besteld! Het was echt een geslaagde dag, alleen jammer dat Myrdhin en Karlien er niet bij konden zijn… ’s Avonds met ons allen karaoke gedaan en gezellig bij het kampvuur gezeten.

Donderdag 02-05-2013
Vanochtend zouden we naar het ziekenhuis in Kalichero gaan, maar Father Japhet was te druk. Uiteindelijk gingen we rond 14.00 uur weg. De eerste (en enige) stop was om beltegoed te kopen. Na een half uur waren we in Kalichero. We gingen gelijk door naar het ziekenhuis. Op het terrein staan veel verschillende gebouwen en er liepen ezels en kippen rond. Dus mijn eerste indruk was een beetje vreemd. De sister die ons rond zal leiden was nog in de stad, dus we gingen eerst naar het sisterhouse om daar op haar te wachten. Hier waren een aantal sisters thuis. Het sisterhouse zag er super mooi uit met een moderne keuken, lekkere stoelen en een tv. Father Japhet ging op zijn laptop aan het werk, terwijl wij zaten te wachten op sister Bibiana. Ondertussen kregen wij heerlijke koude frisdrank met een koekje er bij. Wat een luxe! Na ongeveer anderhalf uur kwam sister Bibiana, echter was zij te moe om ons rond te leiden en had zij nog veel werk te doen. Daarom hebben twee andere Sisters ons rondgeleid. Het ziekenhuis ging rond 16.00 uur al dicht, dus er waren bijna geen patiënten meer. Ze hebben patiënten die komen en gaan (een soort polikliniek). Zij komen vaak om medicijnen op te halen en toegediend krijgen of voor een dagelijkse controle. Ook hebben zij patiënten die in het ziekenhuis slapen. Hier hebben ze een apart deel voor vrouwen, voor mannen, voor kinderen en voor zwangere vrouwen. De rondleiding was echt super leuk! Voor de rondleiding had ik een slechter beeld van de gezondheidszorg dan na de rondleiding. Het is zo anders dan in Nederland maar toch hebben ze veel meer dan dat ik had verwacht. Eerst kregen we een rondleiding over het terrein van de sisters. Zij verbouwen zelf maïs en als het maïs gedroogd is komt er iemand om het te malen. Ze hebben zelf de maalmachines. Ook hebben ze grote varkens en kippen die ze gebruiken voor de slacht en eieren. Het uitzicht was echt heel erg mooi.
Het ziekenhuis heeft een ambulance om patiënten te vervoeren die te ziek zijn. Zij gaan dan naar het General hospital in Chipata. De ambulance dienst is dus niet voor eerste hulp op straat of iets dergelijks. Ze hebben dus zalen voor vrouwen, mannen, kinderen en zwangeren. De grote van de zalen verschilt enorm. Er waren maar 3 bedden voor de mannen waarbij er 1 bed bij kan, maar die is eigenlijk van het personeel. Voor de vrouwen waren wel meer bedden. Voor de kinderen waren denk ik zo’n 16 bedden beschikbaar. De zwangeren hadden twee zalen beschikbaar waarvan 1 in gebruik. Hier lagen 5 matrassen op de grond. Zij hebben een eigen huisje waar ze kunnen koken en ze hebben wasgelegenheden en ‘toiletten’. Daarnaast hebben ze nog een zaal voor vrouwen die moeten bevallen. Ze verblijven hier vlak voor en na de bevalling. Ze hebben twee kamers voor bevallingen. Eén kamer met één bed en een kamer met twee bedden, waar alleen een gordijn tussen zat.
Ook hebben ze een apotheek, maar deze was heel klein. De uitgifte kast was echt 1 kast, net zo groot als een koelkast ongeveer. En daarbij hadden ze nog een kleine opslagruimte voor medicijnen. Maar ze hebben wel alle nodige medicatie bij de hand. Ze hebben zelfs een sterilisatie apparaat. Ze doen de instrumenten in een pan boven de gasbrander. Ook hebben ze een grote koeler voor alle injectievloeistoffen en een aantal kleinere. De kleinere kunnen ze meenemen als ze op het platteland mensen gaan injecteren. Daarnaast heeft het ziekenhuis een eigen laboratorium. Waar ze preparaten op wc-rollen leggen, maar ze hebben wel een microscoop!
Achter op het terrein hebben ze nog een apart gebouw voor kinderen onder de 5 jaar die ondervoed zijn. Ze meten de omtrek van de bovenarmen en als deze kleiner is dan 12 cm, dan is het kind ondervoed en krijgt het kind bijvoeding. Hoe dikker de arm is hoe minder bijvoeding het kind krijgt. Bij het ziekenhuis was er ook nog een apart gebouw waar patiënten komen die behandeld worden voor HIV. Hier krijgen ze hun ARV drugs toegediend (medicatie voor HIV/aids).
Na de rondleiding zijn we teruggegaan naar het sisterhouse. Hier mochten we met de sisters mee-eten. Echter wisten we nog steeds niet of we ook bij hen bleven slapen of niet… We aten Nsima, pasta met rijst met een sausje, boontjes, worst, beef, brood, komkommer, fruit en koekjes. Het eten smaakte weer heerlijk! Na het eten vertelde father Japhet dat hij te druk was en dat er geen tijd was om te blijven slapen. Na het afscheid nemen zijn we dus weer terug gegaan naar Chipata.

Vrijdag 03-05-2013
Vanmorgen eerst met Marnou en Janine naar mr. Mvula geweest om te kijken of we eventueel vandaag al naar Caritas kunnen. Helaas had mr. Mvula het te druk. Hierna hebben we overleg gehad over de lessen. We willen de lessen namelijk allemaal afmaken, omdat we nog heel veel dingen willen doen hier, maar eigenlijk bijna geen tijd meer hebben. Hierna heb ik mijn deel van de lessen afgemaakt. ’s Middags zijn we ook nog naar Father Japhet gegaan, omdat hij nog iets met ons wilde overleggen, echter was hij niet aanwezig.
Karlien heeft haar paspoort aangevraagd en als ze geluk hebben is het morgen al klaar en zijn ze dus maandag terug! Aan het einde van de middag heb ik weer het rondje hardgelopen.

Zaterdag 04-05-2013
Vanochtend met Marnou, Rianne en Janine naar de downshops en kapata market geweest. Hier nog wat souvenirs gekocht. Ook de bus tickets naar Lusaka gekocht voor donderdag. Janine en ik gaan namelijk van donderdag tot en met maandag naar Kundalila en Bleu lagoon national park. ’s Middags met Rianne chocoladecake gemaakt, want Rianne is vandaag jarig!! Daarna met mama geskypt.

Zondag 05-05-2013
Vanmorgen eerst met Nadja, Lisa, Janine en Henry naar de kerk geweest, st. Anne’s church. Dit is de katholieke kerk waar wij ongeveer naast wonen. De kerkdienst was van 7.30 – 9.30 uur. Helaas was het Engels heel moeilijk te verstaan door het gegalm van de kerk. Tijdens de dienst moesten we heel vaak gaan staan om te bidden of te zingen. Bij sommige gebeden gingen alle Zambianen op hun knieën zitten. Het koor zong mee met een orkestband, dit was wel een beetje jammer. Wel leuk om een keer zo’n kerkdienst mee te maken hier, maar het is toch niet echt wat voor mij. Eenmaal thuis heb ik uitgebreid mijn was gedaan. Daarna naar internet gegaan om te skypen. Hier heb ik met Erwin geskypt en met oma Veldhuis, ome Roel, tante Marian, Laura, papa en mama.

Maandag 06-05-2013
Vanmorgen eerst naar home based care geweest om de laatste lessen uit te printen. Ook wilden we Sister Margareth gedag zeggen, want zij wordt overgeplaatst naar Malawi. Tevens wilden we met Father Japhet overleggen of de mission hospitals doorgaan en wie de vervanger wordt voor Sister Margareth. Helaas was er niemand aanwezig en er was ook geen inkt dus we konden ook niet printen. We zijn toen naar cheshire home gegaan om daar onze lessen te printen. Hier hebben we alle lessen kunnen printen. Thuis hebben Janine, Marnou en ik even besproken wat er nog gedaan moet worden en hoe we alles gaan aanpakken. Toch wel raar om nu al bezig te zijn met de afsluiting, terwijl we nog 6 weken hebben. We hebben de laatste dingen voor de lessen gemaakt, zodat dit allemaal af is. ’s Middags zijn we weer langs home based care gegaan, maar er was nog niemand en de computer was ook bezet dus we konden nog niet printen. Hierna met Janine en Sanne boodschappen gedaan. Toen ik thuis was met Sanne hardgelopen en daarna met Janine eten gekookt. Karlien en Myrdhin zijn vanavond ook weer thuis gekomen, gelukkig!!

Dinsdag 07-05-2013
Vanmorgen eerst naar HBC geweest, gelukkig konden we de lessen nu wel printen. Sister Margareth was er niet, die bleek bij het kantoor te zijn. Toen zijn we naar het kantoor gegaan, maar daar was ze niet. We hebben haar gebeld en ze zal naar ons huis komen. Even later kwam ze inderdaad bij ons thuis. Ze bedankte ons voor alles, wel tien keer ofzo. Het was super leuk om even afscheid te kunnen nemen, ik kon merken dat ze echt waardeerde wat wij hebben gedaan. Daarna ben ik bezig geweest met mijn procesverslag. Vanmiddag ben ik met Marnou en Janine naar het General hospital geweest. Hier heeft Annie Makungu ons rondgeleid. De rondleiding ging heel erg snel. Het ziekenhuis zag er niet echt hygiënisch uit. De mannen, vrouwen en kinderen hadden allemaal een aparte zaal, net als in Kalichero. Ook bij dit hopsital hebben ze heel veel verschillende gebouwen. Ook hebben ze hier fysiotherapie een mortuarium en een nursing school met daarbij woningen voor de studenten. Door alle mensen en slecht ventilatie leek alles heel onhygiënisch, maar toch hebben ze hier meer middelen dan in Kalichero. Als patiënten erg ziek zijn komen ze vanuit Kalichero hierheen.
We wilden de Nederlandse dokter nog ontmoeten, maar hij was al weer terug naar Katete. We hebben de operatiekamers dan ook niet kunnen zien. Vandaag is Elske jarig en om dit te vieren hebben we met ons allen gebarbecued bij het kampvuur, echt super gezellig en lekker!!

08-05-2013
Vandaag is mijn aanstaande schoonvader jarig!! Gefeliciteeeeerd!!
Vanochtend eerst weer les gegeven bij HBC. In het begin leek het alsof er niemand zal komen. Meestal zitten er al wel wat caregivers op ons te wachten, maar nu was er om 9.00 uur nog niemand… Een half uur later kwamen er gelukkig wel wat meer caregivers en zijn we begonnen met de les over first aid. Tijdens de les kwamen er steeds meer mensen binnen lopen. Uiteindelijk hadden we weer zo’n 35 mensen! Onze volgende les is 22 mei en dat is dan gelijk onze laatste les bij HBC… Toch wel heel erg raar hoor! Hopelijk hebben we dan weer een grote opkomst! Toen we wegliepen klapten ze allemaal voor ons en zwaaiden ons allen uit. Ik ben benieuwd hoe dit de laatste les zal zijn… ’s Middags naar Cheshire home geweest om onze derde les over eerste hulp te geven. Hier waren 4 workers aanwezig. Het was weer erg leuk om de lessen te geven. Na de les zouden we eigenlijk met mr. Mvula naar Caritas gaan, maar father Vincent was niet aanwezig en mr. Mvula was ook te druk. Morgen gaat Marnou er heen. Vanavond onze tassen ingepakt voor de vakantie!

Morgen gaan Janine en ik richting Lusaka. Vanaf hier gaan we op avontuur. We willen naar de Kundalila watervallen en naar de bleu lagoon national park. Het is dus nog een verassing waar ik de komende vijf dagen ben… Jullie zullen het in mijn volgende blog horen!

Groetjes,

Marinte

• 09 Mei 2013 - 06:26

Ida:

Veel plezier Marinte!!! Liefs, Ida

• 09 Mei 2013 - 10:09

Dea:

Lieve Marinte,

Wat interessant dat je een paar ziekenhuizen hebt bezocht. Toch moet je wel veel geduld hebben, want afspraken zijn moeilijk te maken met desbetreffende personen.
    Zo te zien kunnen jullie gezellige feestjes met elkaar bouwen. Das mooi!
    Veel plezier komende dagen en ik ben erg nieuwsgierig naar je verhalen.
    Dikke knuffel van ons allemaal!!

• 10 Mei 2013 - 17:01

Ria:

Hoi Marinte

Leuk wat je daar allemaal mee maakt.
    Zoals je misschien wel weet spaar ik kookwekkers, dus als je een leuke kookwekker ziet ( Ik weet echt niet of ze daar wel weten wat dat is ) zou je er voor mij dan een mee willen nemen?
    Een kookwekker uit Zambia vind ik wel erg bijzonder.
    Wij wensen jou nog een leuke tijd daar en een fijne vakantie.

Groeten van, Benno, Ria, Kevin, Jurgen.

• 12 Mei 2013 - 14:53

Anja Huis In 't Veld:

Lieve Marinte
    Je maakt toch wel heel veel mee. Hopelijk kun je alle lessen geven die je voorbereid hebt.Fijn vakantie weekend en succes verder.Hier is het druk nu de kippen weg zijn maar als je terug bent zijn de nieuwe kippen er al. Groetjes en kus van je schoonfamilie

• 14 Mei 2013 - 11:37

Eva Noort:

Wat een verhalen Marinte! Veel plezier met Janine op jullie reis.
    groetjes,
    Eva