Zikomo kwambiri - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Zikomo kwambiri - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Zikomo kwambiri

Blijf op de hoogte en volg Marinte

25 Juni 2013 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,

Hier dan echt mijn aller laatste blog…

Na een super tijd in Zambia hebben we de 4 maanden afgesloten met een super mooie vakantie in Malawi..
We begonnen zondag met de voorbereidingen.. Uitslapen, douchen en VOOR DE LAATSTE KEER de kleding met de hand wassen. Maandag gingen we verder met de voorbereidingen. ’s Ochtends hadden we nog een meeting met Mr. Mvula, Brother Simon, Sister Emelda en de Bisschop.
Ze waren ons allen heel dankbaar. Het motto wat we meekregen van de Bisschop: Het gaat niet om het werk maar om de relatie.
Na de meeting even voor bruinen in de zon en geluncht met één van de jongens die we al eerder tijdens het stappen hadden ontmoet. Toen nog maar even de laatste boodschapjes uit de schappen getrokken, want tja wat moet je ander onderweg doen… Natuurlijk even de koffers ingepakt en ’s avonds met ons allen bij de Bisschop gegeten als afscheid.

Dinsdag 11-06-2013
Vanochtend ging de wekker om 5.00 uur. Na de laatste spulletjes gepakt te hebben kwam iets voor 6 al een minibusjes. Ik dacht dat het voor ons was, maar het was de bedoeling dat een paar van ons naar de grens gingen met alle paspoorten om alles te regelen. Tom en Henry hebben dit gedaan. Wij hebben afscheid genomen in onze lege kamer… Sanne en Elske zijn daarna met mr. Phiri in een pick-up gegaan met een groot deel van de koffers. Als laatste is de rest vertrokken met een busje van de diocese. Dit busje had gisteren nog geen wielen en moest vandaag dus ook afgemaakt worden. Rond 10.00 uur gingen we dan eindelijk met de bus weg (4 uur gewacht dus). Mr. Silvere, Mr. Mvula, Brother Simon en de buren hebben ons uitgezwaaid.
Op een gegeven moment ging ons busjes nog maar 5 km/uur. Gelukkig zat er een monteur bij die het even kon fixen, waarna we ongeveer gemiddeld 50 km/uur konden. Eenmaal bij de grens bleek dat Tom en Henry alleen de papiertjes voor ons konden invullen. We moesten dus zelf als nog een handtekening er op zetten en daarna aan de Malawische kant weer een papier invullen. Gelukkig verliep alles soepeltjes, helaas moesten we onze temporary permit wel inleveren. Rond 13.30 uur waren we in Lilongwe. De driver wist gelukkig iemand die in Malawi een busje had, dus hij regelde voor ons een busje. Een uur later zijn we met ons allen vertrokken richting Nhkata bay. Het duurde super lang. We reden gemiddeld 50 km/uur en moesten af en toe stoppen om te tanken. Er werd dan een jerrycan vol benzine in de tank bijgegoten en dan gingen we weer. Uiteindelijk waren we rond 22.30 uur bij Mayoka village. Toen bleek dat we heel veel trappen af moesten met onze koffers, wat een gedoe… Gelukkig was onze kamer de eerste kamer en helemaal bovenaan.

De rest van deze week heerlijk genoten in Malawi. Lekker zonnen, snorkelen, zwemmen, zonnen, snorkelen, zwemmen… tjaa wat nog meer eigenlijk… Ik ben naar verschillende stranden geweest. Samen met Nadja, Janine en Lisa naar een klif gewandeld… wat was die wandeling afzien zeg.. Het was meer dan 30 graden en we moesten berg op en berg af klimmen/wandelen. Wel super moooi! Onderweg kwamen we wat kinderen tegen die steeds maar om geld bleven roepen en niet weggingen. Ze wilden ons de weg wijzen en daarna geld van ons hebben… Uiteindelijk kwamen we bij een super mooi strand aan met helder blauw water en een wit strand! Even verderop was een klif waar je vanaf kon springen (zo’n 5 meter hoog).
Aan het einde van de week moest mijn koffer natuurlijk weer ingepakt worden, want zondag gingen we weer terug naar Lilongwe.
Helaas had de chauffeur de hele nacht de muziek aan laten staan in het busje, dus de accu was leeg. Voordat de accu geladen was waren we ongeveer 2 uur verder. Uiteindelijk waren we nog 5,5 uur later (rond 15.30 uur) in Lilongwe. De chauffeur wist niet precies waar we zijn moesten en wij wisten de naam eigenlijk ook niet goed. Het bleek Mabuya camp te zijn. Het was niet echt een luxe slaapplek maar het was prima voor ons! De busreis was wel een beetje oncomfortabel… We hadden een minibusje waarin 26 koffers, 14 mensen en nog handbagage in moest.
Maandag was het dan zover… Op naar Lilongwe vliegveld… Het busje was gelukkig op tijd en we warden dus ook mooi op tijd op het vliegveld. Na een prima vlucht van 2 uur waren we in Kenia… Maarja daar moesten we dus nog 7,5 uur wachten… Gelukkig ging de tijd best snel. Beetje ronddwalen op het vliegveld en een filmpje kijken en de tijd was weer voorbij!
Het was super druk bij het boarden en het vliegtuig was een beetje te laat. Eenmaal in het vliegtuig zouden we dan ook al een half uur vertraging hebben. Maar ondanks dat we minstens een half uur later vlogen, zouden we toch op tijd aankomen op Schiphol.
De vlucht ging eigenlijk prima.. Slapen kwam er niet echt van, maar dan maar een filmpje kijken…
Met alle zenuwen in mijn buik stapte ik het vliegtuig uit. Snel omkleden in de wc’s en dan opzoek naar al mijn bagage. Ik was nog niet in de bagagehal of ik zag mijn beide koffers al, gelukkig maar!
Na de super tijd met alle Zambia vriendjes en vriendinnetjes, moesten we toch afscheid nemen van elkaar… Maar even later werden we onder een daverend applaus ontvangen door alle vrienden en familie! Wat was het weer leuk om iedereen te zien! Erwin, papa, mama, Anja, Anouk, Rianne en Dinja stonden op mij te wachten met hun spandoek, ballon en rozen! Wat was dat een verassing zeg!!!
Thuis stonden er allemaal borden in de tuin en er stond een heerlijk ontbijtje voor mij klaar. Na wat spulletjes uitgepakt te hebben, heb ik heerlijk onder de warme douche gestaan en in mijn eigen bedje geslapen!
’s Avonds kwam er veel visite en dat was een super afsluiter van een super tijd!!

Nogmaals allemaal heeeel erg bedankt voor jullie lieve en leuke berichtjes!
Dat heeft me zeker goed gedaan!
Ik hoop dat jullie genoten hebben van al mijn verhalen en foto’s!

Groetjes,

Marinte

  • 25 Juni 2013 - 15:26

    Martine Groffen :

    He zambiaantje, jij super bedankt voor je mooie verhalen. Geniet van alle luxe thuis ! Dikke knuffel

  • 25 Juni 2013 - 16:36

    Ida:

    Mooi om je verhalen zo te lezen, ik heb er van genoten!!!! Heel veel plezier thuis en we zien elkaar vast wel :-)

  • 25 Juni 2013 - 16:52

    Diana Modderkolk:

    hey marinte

    wat heb jij een leuke tijd geleeft zeg
    ik vond het ook erg leuk om je verhalen te lezen
    en wat zal de eerste douche thuis lekker zijn geweest of niet dan :)

    maar nu weer lekker thuis bij de familie en erwin en vrienden

    dikke kus diana

  • 25 Juni 2013 - 22:03

    Dea:

    Lieve mensen,

    Mijn blijdschap en geluk hoefde ik niet uit te spreken. Het stond duidelijk op mijn voorhoofd geschreven.
    Ook Gerben, Stefan en Pascal zijn blij dat Marinte weer terug is. Ons gezin is weer compleet!! In vele opzichten heeft ze een rugzak vol ervaring meegenomen die ze haar leven lang bij haar zal dragen. We zijn trots op haar!!!

    Dikke knuffel!!

  • 26 Juni 2013 - 12:15

    Eva Noort:

    Ik heb zeker genoten van je verhalen. 't zal wel wennen zijn in Nederland... Ik zie je graag snel. groetjes,
    Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinte

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 31129
Totaal aantal bezoekers 41731

Voorgaande reizen:

17 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Zambia!!

Landen bezocht: