Kundalila - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Kundalila - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Kundalila

Blijf op de hoogte en volg Marinte

14 Mei 2013 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,

Daar was ik al weer! Het afgelopen weekend een weekendje weg geweest! Heb onze avonturen even in het kort opgeschreven! Veel plezier met lezen!

De dag (09-05-2013) begon vroeg vandaag. Om 3.30 uur ging de wekker. Na een kort ontbijtje en de laatste spullen te hebben gepakt gingen Janine en ik onderweg naar Lusaka voor een weekendje weg. De reis naar Lusaka ging prima en verliep goed. We waren rond 13.00 uur in Lusaka. Alleen werden we bijna gedumpt onderweg. De chauffeur dacht namelijk dat we daar moesten uitstappen voor de Kundalila falls. Eenmaal in Lusaka was het weer een chaos. Iedereen vroeg waar we heen moesten en wilde ons wel brengen met de taxi. Uiteindelijk werd ons verteld dat we met een minibusje naar Kundalilla moesten. Toen we bij de City market aankwamen (waar alle minibusjes vertrekken) wist niemand wat Kundalilla was. Gelukkig was er een jongen die het wel wist en we moesten met het farmers busje. Dus we dachten dat we in de middle of knowwhere uit zouden komen tussen de farmers. Nou onderweg zagen we ook alleen maar vlaktes met grote spuiten die het hele weiland besproeiden. Ook waren hier grote fabrieken en boerderijen. Toen we bij de bushalte stonden waren we inderdaad in de middle of knowwhere. Vanaf hier gingen we weer met een ander minibusje naar Kundalila. We werden bij de poort gedumpt en zijn verder gaan lopen. Na een half uur lopen zagen we nog niets. Geen huis, geen mens, alleen maar gras en bomen. Op een gegeven moment hoorden we wat en zijn we daar gaan kijken. Dit was gewoon iemand die daar in een mini huisje woonde en geen Engels kon. Uiteindelijk kwamen we een trekker tegen en hij vertelde ons dat de Kundalila lodge na de bocht was. En dat was zo. Toen we bij de lodges kwamen, stapten we een paradijs binnen. Groen gras, super mooie bloemen, mooie lodges en een super groot huis. We werden hartelijk ontvangen en de eigenaar vond ons zo zielig dat we gratis mochten overnachten en mee-eten! De watervallen bleken niet hier te zijn, maar gelukkig konden we er wel slapen. De lodge was super luxe, met een matras waar je voor de verandering een keer niet doorzakte en een warme douche met een mega douchekop! ’s Avonds gezellig met de familie gepoeld en heerlijk gegeten. We hadden gewoon ECHT vlees! Rosbief, net als in Nederland. Wat kan dat dan lekker smaken zeg na zo’n reis! Ze waren super gastvrij en wilden alles voor ons doen. Ook mochten we vaker terugkomen als we wilden en ze wilden ons van alles laten zien. Helaas hebben we hier geen tijd meer voor… Na een heerlijke nacht werden we naar de bushalte gebracht en werd er geregeld dat we ook de goede bus in Lusaka zouden nemen. In Lusaka werden we dan ook naar het goede busje gebracht!

Het volgende avontuur kon beginnen, op naar Siavonga (plaatjes aan lake Kariba)…
We vertrokken toen het busje vol zat en stopten heel vaak om mensen af te zetten en op te pikken langs de weg. De weg naar Siavonga was super mooi, slingerend tussen de bergen! Na 4 uur waren we in Siavonga. Nu het volgende probleem… waar gaan we slapen? Er kwamen allemaal dure hotels langs. Uiteindelijk zijn we naar lake view lodge gebracht. Deze lodge stelde niet veel voor, maar we hadden wel uitzicht op het meer! Hier heerlijk bij het meer gezeten en de zonsondergang bekeken.

De volgende ochtend vroeg wakker geworden door de vissersboten. Deze boten gingen gisteravond het meer op om de hele nacht te vissen op Kapenta vissen. Deze boten hebben echt een ronkende motor, die veel lawaai maakt. Bij het ontbijt kwam er een Zambiaan, Timety, bij ons zitten. Hij wilde ons wel meenemen naar de dam. We wisten niet goed of we het moesten doen of niet, omdat we hem niet kende. Uiteindelijk hebben Janine en ik eerst rondgelopen in Siavonga en zijn daarna met Timety naar de dam gegaan. Het was ook veel te ver lopen, dus we waren blij dat we met hem mee konden rijden. De dam is de scheiding tussen Zimbabwe en Zambia net als de Zambezi rivier (die door lake Kariba loopt). Aan de ene kant van de dam was het water super hoog en aan de andere kant super laag. De dam was 128 meter en ik denk dat het waterverschil ook wel zo’n 120 meter was. Het uitzicht was super mooi, de rivier die tussen de bergen verdween.
Na de dam heeft Timety ons rondgereden door Siavonga. We hebben een krokodillen farm bekeken waar echt super veel en grote krokodillen bij elkaar lagen. Deze krokodillen worden opgegeten en van de huid worden schoenen, tassen enz. gemaakt. Aan het einde van de middag op het terras van een super luxe hotel gezeten.
’s Avonds gepoeld en we wilden naar de bar van het hotel naast ons. Toen we daar waren zijn we gelijk maar teruggegaan, want het leek ons toch niet zo leuk.
Zondag hebben Janine en ik eerst gezwommen bij het hotel naast ons. Ook hebben we even in het meer gezwommen, ondanks dat er krokodillen en nijlpaarden inzitten. We waren ook weer heel snel uit het meer, want het idee dat deze beesten er wel zitten maakt het niet echt ontspannen!
Hierna zijn we met een minibusje naar Lusaka gegaan. Na een uur wachten en al een stukje rond te hebben gereden vertrokken we naar Lusaka. Onderweg hebben we weer op heel veel plekken gestopt, je hebt wel veel geduld nodig voor deze busjes! In Lusaka zijn we met de taxi naar Lusaka backpackers gegaan om hier te slapen. Echter wist de taxichauffeur de weg niet. Gelukkig wisten wij de weg nog een beetje van de vorige keer en van donderdag. Wij hebben hem dus gewoon de weg gewezen in die mega stad! ’s Avonds uit eten geweest!

Maandagochtend weer teruggegaan naar Chipata. Na bijna 2 uur gewacht te hebben in de bus, reden we eindelijk Lusaka uit. Ook deze reis ging weer prima, wel hadden we een beetje een oude en verrotte bus. We waren dan ook heel blij toen we weer veilig in Chipata waren!

Al met al was het echt een super toffe en avontuurlijke vakantie! Het heeft wel wat dat je niet weet waar je terecht komt en je niet weet waar je slaapt! Ook was het heerlijk om even met ons tweeën te zijn. Vandaag zouden we eigenlijk naar Minga gaan voor de mission hospitals. Hier zouden we t/m vrijdag blijven. Helaas is Father Japhet te druk en gaan we morgen t/m vrijdag!

Groetjes,

Marinte

• 14 Mei 2013 - 16:27

Saskia:

Je bent er maar druk mee!
    Wat een ervaring, ga je nooit meer vergeten.
    Groetjes uit Teuge city, Saskia

• 15 Mei 2013 - 09:47

Eline En Chiel:

Leuk om weer een verhaal van je te lezen!
    Spannend hoor dat weekendje weg! Zou het echt niet durven om in een meer met krokodillen en nijlpaarden te gaan zwemmen! En elke keer zo lang in een busje zitten, knap hoor! ;)
    We hebben vorige week opa en oma huisman je foto's laten zien. Vonden ze heel leuk en mooi om te zien!
    Geniet er nog van!!
    We kijken uit naar je volgende verhaal!
    Liefs Eline en Chiel

• 15 Mei 2013 - 12:50

Rianne Hurenkamp-Bouwmeester:

Heej nichtje..
    Weer heerlijk een korte vakantie gehad, leuk hoor zo avontuurlijk dat je niet weet waar je terecht komt! Je maakt veel mee daar, super! Geniet er nog maar lekker van deze reis vergeet je nooit meer!
    Waarschijnlijk zal ik verder niet meer kunnen reageren, zondag gaan wij op reis en komen pas een week voor jou thuiskomst ook weer terug dus!! Ik spreek je straks weer in NL!!
    Liefs Xx Rianne

• 15 Mei 2013 - 14:23

Dea:

Lieve Marinte,

Wat een belevenissen!
    Van armoedig vervoer naar luxe onderdak. Van zwembad naar meren waar gevaar op de loer ligt. enz..
    We zijn ook erg benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier tijdens de bezoeken van de ziekenhuizen.

Dikke knuffel van papa en mama

• 17 Mei 2013 - 14:17

Anja Huis In't Veld:

Lieve Marinte
    Wat een avonturen weer in een paar dagen tijd. Maar wel lekker even wat luxe met zwemmen slapen en eten.
    Wat een mooie foto's weer en altijd leuk om je verhaal te lezen. Tot de volgende keer misschien kunnen we met Pinksteren elkaar spreken. Nog veel succes met je opdrachten en lukt het alles nog op tijd klaar te krijgen.
    Groetjes en kus van je schoonfamilie uit Wenum.