Al weer 2 weken in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu Al weer 2 weken in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Marinte Schipper - WaarBenJij.nu

Al weer 2 weken in Zambia

Blijf op de hoogte en volg Marinte

02 Maart 2013 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Allereerst, heel erg bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn vorige reisverslag, het is echt heel erg leuk om te zien hoeveel mensen mij volgen! Ik ben nu al bijna 2 weken in Zambia en ik merk dat ik steeds meer kan genieten van alles wat hier gebeurd. Het blijft nog wel wennen, want iedere dag krijg ik weer heel veel nieuwe indrukken. Sommige dagen zijn erg rustig, vooral als er geen afspraken gepland zijn. Dit is wel fijn, want op die dagen kan ik alle indrukken een beetje verwerken en lees ik vaak wat informatie over de onderwerpen waar wij lessen over willen geven. Je zult merken dat er veel namen in mijn verhalen naar voorkomen en ik snap dat het lastig is om te begrijpen welke persoon wat doet, dat vinden wij zelf soms ook nog al vaag.

Vrijdag 22-02-2013
Vandaag is zo’n dag dat ik niet zoveel gedaan. We hadden ’s Ochtends en ’s avonds geen stroom en ’s middags regende het heel erg hard! ’s Avonds hebben we met ons allen een spel gedaan.

Zaterdag 23-02-2013
Lisa, Myrdhin, Tom, Nadja, Karlien en ik hebben vanochtend zo’n 20 minuten hard gelopen. Hierna zijn we met de hele groep naar het Nc’wala feest geweest. Hier mochten wij in een soort VIP tent zitten. Er werden traditionele dansen uitgevoerd en er werd een stier gedood. Het was een indrukwekkend feest. Er waren heel veel mannen en vrouwen met dierenvellen aan. Het was enorm druk, overal waren heel veel mensen. Op de markt wilden heel veel mensen met ons praten en aan ons zitten, dit voelde wel vreemd. Ik vind het nog wel erg wennen wanneer iedereen mij zomaar aanspreekt en aan mij zit.
’s Middags ben ik nog even naar internet geweest en heb ik met Anouk, papa en oma Schipper geskypt! Dat was erg leuk! ’s Avonds weer gezellig met ons allen het spel ‘weerwolven’ gedaan.

Zondag 24-02-2013
Vandaag heeft de familie Huisman een lekkere brunch, omdat Opa Huisman woensdag 88 wordt! Veel plezier allemaal!
Vandaag heerlijk niets gedaan. Lekker geskypt met Erwin, papa en mama! Het was heel leuk om hen te spreken en te zien. Heel vreemd dat het daar gewoon sneeuwt, terwijl het hier zo’n 25 graden is (wel wat bewolkt). ’s Middags heb ik met Janine boodschappen gedaan en gekookt. Vlak na het koken (gelukkig NA het koken), viel de stroom weer uit.

Maandag 25-02-2013
Vandaag wordt Pascal geopereerd. Ik wil jou heeeeel veel succes wensen!! En vooral beterschap!
Vanochtend ben ik begonnen met een stukje hardlopen. Samen met Elske heb ik zo’n 20 minuten hardgelopen, dit ging best goed. Gelukkig was het nog niet zo heel erg warm.
Hierna ben ik met Janine, Marnou, Karlien, Lisa, Myrdhin, Rianne, Anna en Gertie naar Cheshire home geweest. Hier hebben we sister Martha ontmoet. Zij was de enige sister die aanwezig was, maar we hebben wel afspraken met haar kunnen maken. We moeten een planning maken over wat wij willen gaan doen. We hebben afgesproken dat wij zelf een planning maken met wat wij willen doen. Deze planning gaan wij morgen bespreken met Sister Martha (of een andere sister die aanwezig is). Hopelijk kunnen we morgen ook mee kijken met de taken die de caregivers doen. Na het gesprek hebben we nog even met de kindjes gespeeld. Dat was heel erg leuk. Ze waren echt heel schattig en lief. Ze gingen helemaal aan ons haar zitten en onze zonnebrillen opzetten. Veel kindjes konden, ondanks hun lichamelijke beperkingen, heel erg veel. Dat was heel mooi om te zien. Ik vond het wel erg vreemd dat er helemaal geen begeleiding bij hen was. Er was één man die op een muurtje zat en de kinderen een beetje in de gaten hield, maar de kinderen moesten zichzelf maar zien te vermaken. Na Cheshire home zijn we doorgelopen naar het General hospital in de hoop dat Anna Makungu daar was. Wij hebben een rondje over het terrein gelopen, echter kende niemand haar naam, helaas. Op het terrein was ook een mortuarium. Hier stonden allemaal mannen buiten te wachten en de vrouwen huilden heel erg hard (eigenlijk was het meer gillen). Dit was wel heel naar om te horen. Omdat we Anna niet konden vinden, zijn we terug gegaan naar sister Margareth (van HBC), om aan haar te vragen wat we nu konden doen. We werden doorverwezen naar Mrs. Mwanja. Zij blijkt een soort hoofd caregiver van HBC te zijn. We hebben met haar afgesproken dat wij donderdagochtend langs komen, zodat we ons dan kunnen voorstellen aan de caregivers van HBC en mee kunnen kijken bij de les. Hopelijk kunnen we dan ook verdere afspraken maken. ’s Middags hebben we rustig aan gedaan. Even lekker in de zon gelegen en een boekje gelezen. Vanavond hadden we weer geen stroom en hebben we voor het eerst op de Mbaula (kolenbrander) gekookt.

Dinsdag 26-02-2013
Vanmorgen zijn Janine, Marnou en ik naar Cheshire home geweest om concrete afspraken te kunnen maken. Hier hebben we weer met sister Martha gesproken. Zij vertelde ons dat wij hier voor de kinderen kwamen en dat wij geen voorlichting gingen geven aan de ‘workers’. De workers zijn 10 mensen die helpen bij Cheshire home. Zij voeren taken uit zoals koken, wassen en de kinderen uit bed halen. We baalden er van dat ons plan niet door zou kunnen gaan, dus voorlichting geven aan de workers.
Sister Martha bracht ons naar de kinderen, zodat wij ons konden voorstellen. We werden met alle kinderen in één klaslokaal gezet en de sister ging weg. Dit was nogal ongemakkelijk. Nadat wij ons hadden voorgesteld, wisten wij eigenlijk niet echt wat nou de bedoeling was. We gingen maar met de kinderen spelen. Toen we eenmaal aan het spelen waren, kwam sister Doreen, zij ging met ons in gesprek over onze projecten. Uit dit gesprek bleek dat zij veel meer van de projecten af wist en zij kon ons wel verder helpen. Met haar hebben we afgesproken dat we iedere vrijdag een half uur voorlichting gaan geven aan de workers. Wij moeten een planning maken over welke onderwerpen wij willen behandelen, zodat wij dit met haar kunnen overleggen. ’s Middags ben ik nog even met Nadja naar Chipata geweest. Hier hebben we een cadeautje voor Karlien gekocht, want zij is jarig. De heenweg kwam en jongen bij ons lopen. Hij vertelde dat hij een wees was en dat hij geld nodig had om zijn school af te maken. Hij had dure schoenen en gewone kleding aan, dus ik wist niet goed of ik hem moest geloven. Nadja en ik wisten niet goed hoe we moesten reageren op hem, dus we hebben vooral veel geluisterd en niet veel gezegd. Dit was wel een lastige situatie. ’s Avonds was er weer geen stroom dus moesten we op de Mbaula koken. Marnou en ik hadden gelukkig de voorbereidingen al gedaan, dus we hoefden het alleen nog maar op te warmen. Helaas duurde dit ook meer dan een uur. ’s Avonds hebben we met ons allen ‘weerwolven’ gespeeld en appeltaart gegeten, dit was erg gezellig.

Woensdag 27-02-2013
Vandaag is Opa Huisman jarig, Gefeliciteerd vanuit Zambia!
Ook vandaag ben ik de dag weer goed begonnen door een half uur te gaan hardlopen!
Vanochtend zijn Janine, Marnou en ik eerst naar HBC geweest, opzoek naar father Japheth. Hij is de coördinator van HBC. Wij willen namelijk naar verschillende ziekenhuizen met hem. Helaas was hij niet aanwezig, hopelijk maandag wel. Hierna zijn Janine en ik met Tom mee geweest naar the General hospital. Tom was gisteravond door zijn enkel gegaan dus we moesten even kijken of het gebroken was. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, kwamen we een arts tegen. Hij bracht ons met de auto naar de fysioruimte (100 meter verder). Hier werd Tom opgehaald met een rolstoel. Ze vulden wat gegevens in en toen werd hij met de rolstoel naar een andere afdeling gebracht waar er een röntgenfoto van zijn enkel werd gemaakt. Het was echt super grappig om te zien hoe hij werd vervoerd. De weg was zo hobbelig dat de rolstoel steeds vast bleef zitten. Hij werd op de achterste twee wielen vervoerd, maar Tom had er niet zoveel vertrouwen in. Bij de röntgenfoto werden wij voorgelaten, alle andere mensen moesten wachten tot Tom klaar was. Hierna kregen we de foto mee en moesten we met de foto weer terug naar de fysio, waar de arts al op ons wachtte. Ondertussen hadden al een aantal mensen de röntgenfoto bekeken, heel kort hielden ze de foto tegen het licht aan. De arts bekeek het ook gewoon tegen het licht aan. Hij constateerde dat het niet gebroken was. Na wat opmerkingen van Janine en mij, werd er een verbandje om zijn enkel gedaan. Dit werd gedaan door diegene die hem ook in zijn rolstoel vervoerde. Hij smeerde de enkel in met pijnstilende gel en hij bleef maar inwrijven. Totdat Janine er wat van zei. De arts zei dat het helemaal niet ingewreven hoefde te worden. De rolstoel duwer deed ook het verband er om heen, heel anders dan dat wij het hadden geleerd. De arts was erg onduidelijk over hoe nu verder. Eerst had hij het erover dat het verband er 3 dagen om heen moest blijven, toen 5, toen 10. Uiteindelijk hebben Janine en ik besloten dat we niet meer terug gaan naar dit ziekenhuis. Toen we thuis waren heb ik gelijk het verband opnieuw gedaan bij Tom, het zat namelijk te strak.
Al met al was het dus een heel avontuur. Naar mijn idee was het opleidingsniveau nog al laag. En het zag er nogal onhygiënisch uit overal. ’s Middags heb ik een boek over HIV/aids gelezen, die we van sister Margareth gekregen hadden. Ook zijn we bezig geweest met alle afspraken en informatie die we gekregen hadden op een rijtje te zetten. Vanavond hebben we met ons allen cakejes gegeten, want Nadja is jarig!

Donderdag 28-02-2013
Mam, bedankt voor je schriftje!!
Vanmorgen zijn Janine, Marnou en ik naar HBC geweest. Hier hebben we ons zelf voorgesteld aan de caregivers. Er waren zo’n 40 caregivers aanwezig. Hierna hadden zij een evaluatie, we bleven even kijken hoe dit ging, zodat wij konden observeren hoe de verhoudingen zijn tussen verteller en luisteraar, hoe de interactie is en wat voor middelen er aanwezig zijn en gebruikt worden. Helaas was de evaluatie in het Chinyanja (lokale taal) dus konden wij er niet veel van verstaan. We hebben uiteindelijk afgesproken dat we elke woensdag 2 uur lang een les mogen geven aan de caregivers. Wij hebben een aantal onderwerpen aangedragen, want mrs. Mwanja heeft met de caregivers overlegt, maar zij hadden niet echt ideeën over onderwerpen. Uiteindelijk vonden ze onze onderwerpen prima. We beginnen aankomende woensdag met het geven van de lessen. Hierna zijn we naar Cheshire home geweest om onze planning te laten zien. Sister Doreen was fysiotherapie aan het geven aan de kinderen, we mochten eerst meekijken met haar. Daarna heeft ze met ons de planning doorgenomen, ze was het met onze planning eens. Volgende week vrijdag beginnen we met het geven van de lessen. Als het goed is kan één van de caregivers Engels, zodat zij het kan vertalen aan de andere caregivers. Vanmiddag zij we naar Caritas geweest om met Kosmos Mbewe te overleggen wanneer we met hem het platteland op kunnen. Ook hebben we met father Vincent overlegd over de projecten. We gaan maandag en dinsdag mee naar het platteland als Mr. Mbewe alles kan regelen, dit laat hij morgen aan ons weten. Ik ga er vanuit dat dit niet doorgaat en dan gaan we waarschijnlijk volgende week maandag en dinsdag met hem mee. Als we met mr. Mbewe mee geweest zijn, dan maken we concrete afspraken met Father Vincent. Het project dat we bij Caritas gaan doen is namelijk nog niet concreet. Waarschijnlijk gaan wij informatie geven over HIV/aids en aanverwante onderwerpen op de middelbare school en ook aan volwassenen in Utukani (ongeveer 150 km vanaf Chipata).
’s Middags ben ik ook nog even naar internet geweest en heb ik wat informatie gelezen. De kakkerlakken die blijven mij in de weglopen. Gelukkig zijn er een aantal mensen die ze willen verbranden.
Owja, ik vergeet het al bijna en ik begin er langzamerhand geloof ik een beetje te wennen, we hebben ongeveer bijna nooit stroom. Vooral rond etenstijd niet en ’s ochtends vaak ook niet. Dit betekend dat er dan ook geen internet is, helaas. Gelukkig hebben we tot nu toe wel bijna altijd water gehad!

Vrijdag 01-03-2013
Vanmorgen heb ik weer een half uur hardgelopen, nu ook door de stenenpaadjes van Chipata. Hierna zijn Janine, Marnou en ik naar HBC Parisch office gegaan, hier hadden we afgesproken met Anna Makungu. Zij is onder ander de tolk van HBC. Na even gewacht te hebben kwam zij gelukkig opdagen. We hebben onze planning met haar doorgenomen. Zij vond het goed dat wij iedere woensdag een les gaan geven aan de caregivers. Ook was zij het eens met de onderwerpen die wij hebben aangedragen. Hierna wilden we met haar samen naar sister Margareth zodat zij ook goedkeuring kon geven, helaas was zij er niet. We hebben met Anna afgesproken dat we woensdag onze eerste les gaan geven aan de caregivers en dat zij aanwezig zal zijn om alles te vertalen. Vanmiddag heb ik lekker in de zon gelegen, het is nu in de schaduw namelijk 35°C!!! De thermometer gaat niet verder dan 37°C, dus hoe warm het in de zon is, is de vraag… (Zijn jullie alweer jaloers?)

Zaterdag 02-03-2013
Vandaag is het groot feest!!!
Erwin en ik zijn namelijk al weer 5 jaar bij elkaar en mijn lieve broer, Stefan, is vandaag een halve Abraham geworden!!! Gefeliciteeeeeeeeeeerd! Ik wil jullie een heeeeeeeeel leuk en gezellig feest toewensen, jammer genoeg kan ik er niet bij zijn… Maar ik heb wel hele mooie slingers gekregen van mijn mama!
Vanmorgen ben ik met Marnou naar Chipata geweest, lekker veel fruit gekocht!
Vanmiddag komt er bij ons als het goed is een man, om ons te leren hoe we de armbandjes moeten maken die we hier kunnen kopen. Morgen gaan we naar een of ander klein plaatjes waar iets met jeugdwerk wordt gedaan!

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk, ondanks alle namen.

Groetjes,

Marinte


  • 02 Maart 2013 - 14:04

    Rianne:

    Hoi lieve marinte,
    allereerst gefeliciteerd met jullie jubileum en met je grote broer natuurlijk!
    wat een verhaal weer en wat een indrukken allemaal! je zal al wel aardig beginnen te wennen daar!!
    Het blijft leuk om alles te lezen en het lijkt er op dat je al aardig wat dingen begint te ondernemen heel erg goed..vooral lekker blijven genieten en ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag!
    P.s ik heb je toegevoegd op skype wie weet spreken we elkaar nog een x.
    Dikke kus Rianne

  • 02 Maart 2013 - 14:14

    Dea :

    Lieve Marinte,

    Jij en Erwin alweer 5 jaar bij elkaar. Super!! Van Harte Gefeliciteeeeeeeeeeeeerd met jullie 1e lustrum. Mooi begin van hopelijk nog heeeeeeeel veeeeeeel jaren samen. fijn dat we vandaag met jou op skipe de cadeaus aan Stefan mochten geven. Het was een mooi moment!!!! Veel plezier met de voorbereidingen van de projecten en lessen/voorlichting geven aan de mensen. Geniet van al je nieuwe indrukken en leg zoveel mogelijk vast op foto. Je maakt me niet jaloers met de temperatuur van Zambia, want wij hebben hier mooi voorjaarsweer. Papa heeft de schapen met lammetjes naar buiten gedaan. De bloembolletjes komen uit de grond en er is een nieuw kalfje geboren. Maak je eigen feestje in Zambia met de slingers en drank!!!!

    Dikke knuffel van mama

  • 02 Maart 2013 - 14:21

    Dinja:

    Hee Marinte,
    Gefeliciteeerd alweer 5jaar samen! En natuurlijk met je broer!
    Zo dat is me weer een groot verslag, maar super leuk om te lezen, al die namen is idd wel ingewikkeld;)
    Leuk om te lezen dat jullie al zo veel aan het doen zijn en al veel afspraken hebt kunnen maken.
    En ben echt wel jaloers op die warme temperaturen;)
    Ik kijk al uit naar je nieuwe verslag, ben ben benieuwd hoe de voorlichtingen en lessen gaan!
    Meid heel veel succes en geniet er van!!
    Lieefs Dinja

  • 02 Maart 2013 - 16:02

    Rianne:

    Hee lieve Meid,

    5 jaar samen met Erwin!!! Gefeliciteerd meid! & Natuurlijk met je kleine broertje!!
    Ik vind het echt super leuk om je verhalen te lezen.
    En dat je zoveel mooie indrukken op doet.
    Geniet ervan meid en Succes met alles.
    Liefs Riannee

  • 03 Maart 2013 - 19:31

    Martine Groffen:

    Hoi lieve Marinte,
    Gefeliciteerd met je 5 jarig jubileum met erwin !
    Een heel gedoe zo te lezen, om met iedereen tot een afspraak te komen,voordat jullie pas echt aan de gang kunnen.super leuk om je zo te volgen,Myrthe kijkt ook elke keer of er weer nieuwe berichten van jouw zijn. En Lisanne vraagt zeker 3 keer per week of je al weer terug komt.Die heeft geen enkel idee hoelang 4 maanden duren.
    Gisteravond nog even bij je broer geweest, hij had de boel goed geregeld.
    Succes met alle voorbereidingen en geniet van het mooie weer , indien mogelijk stuur ook een beetje hiernaar toe.

    Dikke knuffel van ons allemaal
    Arjan,martine,Lisanne en Myrthe

  • 04 Maart 2013 - 09:59

    Eva:

    Hai Marinte,
    Leuk om je avonturen te volgen. Begrijpelijk dat je moet wennen, neem je tijd ervoor...
    van harte met je jubileum! groetjes, Eva

  • 05 Maart 2013 - 10:14

    Nicole:

    He Marinte ga zo door leuk om te lezen wat je beleeft de humor die je erdoor gooit of het nou leuk is of niet wat je meemaakt.
    37 graden is lekker maar hardlopen met die temperaturen is stoer, heb je je voetbaltalenten al laten zien?
    Ga je nog een keer stamppot boerenkool eten?ga je daar ook fietsen?vragen van demi en milan en mij hahaha wij krijgen vandaag een mooie zonnige dag en jij heel veel plezier en succes tot de volgende ronde maar weer doeiiiiii





  • 05 Maart 2013 - 10:36

    Harry En Anja:

    Hallo Marinte
    Gefeliciteerd dat je 5 jaar verkering hebt met Erwin en nog veeeeeeele jaren erbij.Jammer dat het skypen vrijdag niet zo goed ging maar de volgende keer gaat het hopelijk beter en kunnen we ook met jou praten.Maar wel leuk om je te zien.Je hebt ook al koeien gezien zagen wij bij de foto's.Hier is het nu ook mooi weer zon en vandaag wordt het 14 graden.Tot de volgende keer.
    Groetjes Harry en Anja

  • 06 Maart 2013 - 18:23

    Myrthe:

    Hallo martine
    Ik vind het grappig beesten daar met de wc en zo voort.
    Veel plezier daar nog daar met je werk en van het mooie weer en hier begint het zonnetje te srijnen en dat is heel fijn want dan kunnen wij in de zon zitten.
    Geniet er nog maar van maar we beginnen jouw al een beetje te missen.

    Dikke kus van je nichtje Myrthe

  • 07 Maart 2013 - 12:16

    Marinte Schipper:

    Dankjewel allemaal voor jullie leuke reacties!! het is hier inderdaad warm, dus ik moet wel optijd vertrekken, wil ik gaan hardlopen! Ik heb ook wel 2x zoveel energie nodig voor het hardlopen dan in Nederland! Heuvel op, heuvel af.. en dan die warmte! Maar anders ga ik hier zeker 10 kilo aankomen!
    Nicole, Demi, Milan: Helaas hebben ze hier geen boerenkool, maar ik ga binnenkort hutspot maken (met worteltjes, uiten en aardappelen). We eten vooral veel aardappels, tomaten, paprika, bonen, rijst en pasta's. We hebben hier een aantal fietsen, maar deze zijn niet allemaal van ons. 1 fiets hebben we inmiddels gemaakt en deze doet het goed. Maar het is hier erg heuvelachtig, dus lopen is ook wel fijn!

    Het is soms lastig om afspraken te maken, maar het heeft ook wel weer wat! Zo ben je wel een hele dag druk met van alles regelen!:P
    Myrthe: Leuk dat je zelf ook een verhaaltje op mijn blog zet! Fijn dat daar het zonnetje ook begint te schijnen kun je lekker buiten zitten. Niet te bruin worden hè?
    Ik wil natuurlijk straks wel kunnen pronken met mijn bruine kleur (die ik nog niet echt heb):P.

    Groetjes,

  • 08 Maart 2013 - 06:47

    Ida Spronk:

    Hey Marinte, wat een mooi uitgebreid verhaal weer. Gefeliciteerd met jullie vijf jarig samen zijn! En wat ben je betrokken bij wat er hier gebeurt. Ik geniet erg van je verhalen en ik vind je super stoer! Ook dat je lekker hardloopt, lijkt mij heerlijk. Ben je na afloop niet rood van t stof?
    Ik wens je heel veel plezier en ik kijk uit naar je nieuwe verhalen.
    Liefs, Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinte

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 41734

Voorgaande reizen:

17 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Zambia!!

Landen bezocht: